Πέμπτη, Νοεμβρίου 05, 2009

Μαθε παιδι μου γραμματα




Μπήκαμε στον Νοέμβριο και η νέα κυβέρνηση -αλλά και ο λαός- βρίσκεται μπροστά σε μία διαρκώς αυξανόμενη βία από τις ομάδες, που αναλίσκονται σ' έναν πόλεμο με την αστυνομία, κάποιους βουλευτές, αλλά και πολίτες, είτε με όπλα είτε με βόμβες είτε με φωτιά.

Σε αντίθεση με τη γραμμή Μαρκογιαννάκη, που απειλούσε, αλλά κρατούσε την αστυνομία στα μετόπισθεν, την εποχή που καιγόταν η Αθήνα, ο σημερινός υπουργός προστασίας, αφού ξεκίνησε τη θητεία του με επιθετική φρασεολογία, έκανε πρόσφατα στροφή 180 μοιρών και δηλώνει πια σε όλους τους τόνους ότι όσο πιο επιθετική θα γίνεται η τρομοκρατία τόσο πιο δημοκρατικά θα απαντάει η κυβέρνηση!

Ηβία, κοινωνική ή πολιτική, μικρή η διαφορά, γεννιέται κατά κύριο λόγο από τις ανισότητες. Γεννιέται από τη βία του ισχυρού επί του ανίσχυρου, που με τη σειρά του απαντάει.

Κάποτε οι θεωρητικοί πίστευαν ότι όσο μεγαλύτερη ήταν η βία των ισχυρών τόσο σφοδρότερη ήταν η απάντηση των ανίσχυρων. Αν είχαν δίκιο, θα είχε αιματοκυλιστεί η ανθρωπότητα από τις απανωτές επαναστάσεις στη διάρκεια της περσικής, ελληνικής, αιγυπτιακής, κινεζικής δουλοκτημοσύνης, της ρωμαϊκής κυριαρχίας, της βυζαντινής και οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Αντίθετα, οι μη εθνικές επαναστάσεις πληθαίνουν όσο περισσότερη συνείδηση και γνώση αποκτούν οι αδύναμοι, όχι μόνο για τη βία που υφίστανται οι ίδιοι, αλλά και για τη βία που υφίστανται οι άλλοι αδύναμοι του πλανήτη.

Κακά τα ψέματα. Η μεγάλη ανασχετική δύναμη για τον φόβο είναι η γνώση, όταν δεν είναι η απελπισία. Και δεν είναι τυχαίο που πίσω από τις εξεγέρσεις φιγουράρει σχεδόν πάντα μια διανόηση. Ατόμων ή ομάδων. Και σχεδόν πάντα η κάθε εξέγερση έχανε το νόημά της όταν ερχόταν σε σύγκρουση με τη βάση της. Μ' αυτό που υπερασπιζόταν.

Πολύ πριν ηττηθεί το αντάρτικο πόλεων στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, είχε χάσει την πιο σπουδαία μάχη. Με την τυφλή βία είχε στραφεί ενάντια στις μάζες, στο όνομα των οποίων υποτίθεται ότι δρούσε.

Αυτό είναι ένα μάθημα που από τις δηλώσεις του των τελευταίων ημερών -μετά τη «στροφή»- φαίνεται ότι έβαλε μπρος ο υπουργός προστασίας, ενώ το μάθημα έχει αφήσει αδιάφορους όσους έχουν πάρει τα όπλα, τις βαριοπούλες και τα στουπιά, πυροβολούν αστυφύλακες και σπάνε και καίνε μαγαζιά. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, στρέφονται εναντίον της ίδιας τους της τάξης!

Η επιλογή του «εχθρού» γίνεται με κριτήρια περισσότερο βεντέτας μεταξύ συμμοριών, όπου οι αστυνομικοί και οι καταστηματάρχες είναι οι «κακοί» βραχίονες ενός σάπιου συστήματος και οι κουμπουροφόροι, μαρκουτσοφόροι, πυρπολητές είναι οι «καλοί» τιμωροί. Από επανάσταση τίποτα! Από καθημερινή δουλειά για μόρφωση του λαού τίποτα! Από συνεισφορά, δηλαδή, στο χτίσιμο ενός καινούργιου κόσμου, τίποτα.

Υπάρχει αντίλογος: δεν μπορείς να χτίσεις έναν καινούργιο κόσμο αν δεν γκρεμίσεις τον παλιό. Φυσικά. Μόνο που τον παλιό δεν μπορείς να τον γκρεμίσεις, σκοτώνοντας αστυφύλακες και καίγοντας μαγαζιά. Αυτό είναι σίγουρο. Το μόνο που μπορείς να κάνεις, έτσι, είναι να γκρεμίσεις τον δικό σου εσωτερικό κόσμο, αν σου 'χει μείνει ίχνος, και να γεμίσεις τα χέρια σου με αίμα και κλάμα ανθρώπων, που είναι από την ίδια γειτονιά με σένα και παλεύουν να πληρώσουν ένα κωλονοίκι, ενώ μπορείς να τους κάνεις συντρόφους σου με μια ιδεολογία.

Αυτή τη φορά, ακριβώς όπως και ο διώκτης της RAF και των Ερυθρών Ταξιαρχιών, φαίνεται ότι τον αδύναμο αυτό κρίκο τον έχει πιάσει ξαφνικά και ο υπουργός προστασίας. Γι' αυτό απαντάει στη βία με μερικό «αφοπλισμό» των αστυνομικών τμημάτων, που ονομάζει «κέντρα εξυπηρέτησης των πολιτών». Βάζει τους κουμπουροφόρους και τους επίδοξους εμπρηστές απέναντι στον ίδιο το λαό.

Πρόκειται για μια έξυπνη κίνηση σ' αυτό το επικίνδυνο παιχνίδι. Μόνο που πρέπει να πειστούν οι αστυνομικοί να υπηρετήσουν τους πολίτες. Να πειστούν οι πολίτες ότι η εξουσία του τσαμπουκά σταμάτησε. Και να πειστούν τα κέντρα εξουσίας ότι το πάρτι τελειώνει. Γίνεται; Δεν γίνεται.

Αλλά δεν γίνεται ούτε με κουμπούρια.

Ελευθεροτυπια 02/11/2009

15 σχόλια:

vras είπε...

Μήπως είναι τυχαίο το ότι στον τόπο του ανοιχτομάτη Έλληνα μόνο η τυφλή βία και η τυφλή δικαιοσύνη δίνουν ραντεβού στα τυφλά,ενώ ο φιλήσυχος (τηλε)θεατής αρκείται στις προβλέψεις σύγχρονων Τειρησιών;

Μήπως τελικά το άμαχο πλήθος των εαυτούληδων παίζει το ρόλο "δικαστές" στο "κλέφτες και αστυνόμοι", υποβιβάζοντας ένα κοινωνικό ζήτημα σ' ένα απλό παιχνίδι με κουμπούρια;

Aggelos Spyrou είπε...

Μάθε κουμπούρ(ι)α γράμματα.

Γίνεται;

Άντε τώρα βρες από που προέρχεται ο μεγαλύτερος κίνδυνος...

Ανώνυμος είπε...

Ρε Τζωρτζινι με το παλιο ημερολογιο ποτε γιορταζουμε την Παναγια την πορτοκαλουσα στη Λακωνια;Πολυ ξυνο μας tον σερβιρεις τον τραχανα στην ιστοσελιδα σου!Κανε κατι ναναι φρεσκος γιατι ξεχναμε την επικαιροτητα..PRIGOYRIS

Thomas είπε...

Όταν το έλλειμμα ισχυρής Γνώσης αντισταθμίζεται από την περίσσεια ισχυρής γνώμης,
τότε μοιραία η σφαιρική αντιμετώπιση της βιας τίθεται σε επίπεδο ...διαμετρήματος.

Ίσως η άλωση της Παιδείας με τον (ξύλινο) δούρειο ίππο της επαγγελματικής αποκατάστασης, να μην είναι τόσο αναίμακτη όσο μας διαβεβαίωσαν οι έμποροι ξυλείας(κούτσουρων).

o kairos είπε...

Πριγουρη ξυλοκοπε,εδω δεν ειναι χωρος για κανεναν εμφυλιο.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητε Γιωργο ευχαριστω για το "κοψιμο" αλλα νομιζω οτι μας αδικεις καταφωρα.Μπορειεσυ να γνωριζεις,βεβαια,περισσοτερα για τον κινδυνο εκρηξης..εμφυλιου αλλα δικαιουμαι (πιστευω)να εχω την δικη μου αποψη στις λεκτικες ακροβασιες του συμπαθους κατα τ αλλα Τομας.Εξ αλλου οι .. ακροβασιες μου ειχαν το ηχοχρωμα του χουμορ παρα του εμφυλιοπολεμικου τονου!Κατα τ αλλα..φυλαγε τα ρουχα σου να μη μεινεις με τα μισα!.(Ο ΑΚΡΟΒΑΤΗΣ)

Ανώνυμος είπε...

Για ιδεστε ολοι τον ακροβατη που τραμπαλιζεται/για ιδεστε ολοι τον ξενομπατη που δεν ζαλιζεται..

Πάνος Παπαδόπουλος είπε...

Φίλε, Τετράδη, με βρίσκεις σύμφωνο 100%. Εξάλλου, όλα τα χρόνια για τέτοιες λογικές παλεύαμε. Παρμπιπτόντως, τη φράση του Χρυσοχοΐδη "Η πιο αποτελεσματική απάντηση στην τρομοκρατία είναι περισσότερη δημοκρατία" την έχωσα στα "Είπαν..." του blog μου και να είσαι σίγουρος ότι σπανιότατα βάζω φράσεις δικών μας υπουργών ή πρωθυπουργών· συνήθως τις βάζω λόγω ανοησίας, ασχετοσύνης ή γελοιότητας. Τελευταία, π.χ. η ερώτηση του Σημίτη στον Λυμπέρη τη νύχτα των Ιμίων: "κ. Λυμπέρη είναι σοβαρό προάγμα η υποστολή της σημαίας στα Ίμια;". Αυτή τη φορά όμως, και θαρρώ είναι η πρώτη (ελπίζω όχι και η τελευταία), ο Χρυσό μπήκε με το σπαθί του. Περιμένω κι άλλα τέτοια και προς Θεού όχι πισωγυρίσματα με την πρώτη αναποδιά!

Ανώνυμος είπε...

...Με τον καιρο ναναι κοντρα εχει τιμη σαν πετας/να μενεις μονος,να μενεις μονος..(ACROBAT)

Ανώνυμος είπε...

Μαθανε πως πλακωνομαστε ,πλακωσαν' και οι Κινεζοι! (ΤΑΟ)

o kairos είπε...

Παναγιωτη,ολα αυτα ειναι για λαϊκη καταναλωση,μη γελιεσαι.Καμμια αστυνομια σε ολο τον κοσμο δεν αποφευγει την καταχρηση εξουσιας,πολυ περισσοτερο η ελληνικη που στελεχωνεται τα τελευταια χρονια απο μαγκιτες.Επομενως,ο εμφυλιος των πολεων θα συνεχιστει.

Ανώνυμος είπε...

ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ!..(Σουσουραδα)

Ανώνυμος είπε...

Μαθε παιδι μου γραμματα!Σωστα..Αλλα ποιος θα πει ρε συ Τζωρτζη στα παιδια μας,τωρα με τις παρατες για το τειχος,τι πραγματι εφταιξε και το σηκωσανε;Ενταξει ο Γκορμπατσωφ,δεν τον επαιρνε αλλο, αλλα η Γερμανιδα Μερκελ δεν μας ειπε τιποτα για τους προγονους της τους ναζι,που οδηγησαν την ανθρωποτητα στον ολεθρο-απανθρωποι αιμοσταγεις-υπηρετωντας τους σκοπους του γερμανικου κεφαλαιου με τον πιο κτηνωδη τροπο!Τα ρεμαλια του γερμανικου εθνικοσοσιαλισμου,με πρωτο και καλυτερο τον Αδολφο Χιτλερ,ειναι η αιτια που σηκωθηκε το τειχος οταν οι νικητες του πολεμου μοιρασαν τη λεια τους και πολυ σωστα!Καποιοι επρεπε να πληρωσουν το λογαριασμο.Τελος παντων επειδη στον καπιταλισμο για να κινηθει η Αγορα επιβαλλεταιη αρση των... τυχων , η αναιρεση του πολιτισμικου και η κυριαρχια του ψευδοπολιτισμικου προιοντος,που πλασαρουν το μαρκετινγκ και τα μιντια,γι αυτο το λογο ολοι,πλην ελαχιστων,εκαναν γαργαρα τον Χιτλερ,τον Χιμλερ και ολα τα εκατομμυρια ναζιστικα κατακαθια,που αναψαν τους φουρνους για να χορτασουν με ανθρωπινες σαρκες τον Μολωχ του φασισμου! Σε τελικη αναλυση οι δημοσιογραφοι δεν κρινονται γι αυτα που γραφουν αλλα για εκεινα που αποσιωπουν!!(ΤΟ ΤΙΝΑΓΜΑ ΤΗΣ ΨΟΦΙΑΣ ΓΑΤΑΣ)

Ανώνυμος είπε...

Μαλλον κινεζικα θες να πεις,γιατι το μαγαζι γεμισε αραχνες και οι μαθητες πανε για βρουβες..ΜΑΘΕ ΓΕΡΟ ΓΡΑΜΜΑΤΑ,θα του πηγαινε γαντι!Παιζουμε τη "Μονωδια για δυο"του Φρειδερικου Νιτσε..(Soto voce)

ξυπναμε.. είπε...

Η μεγαλύτερη βία είναι αυτή που ασκώ στον εαυτό μου, ασκείς, ασκεί, ασκούμε όλοι ανελέητα, και συνεχίζουμε... ως πότε;
Ως τότε θα υπάρχει και εκεί έξω αυτή η βία, πες την κοινωνική, πολιτική, εταιρική, στρατιωτική, τηλεοπτική και όπως θες πες την.
Καθρέφτης είναι.
Και θα υπάρχει "έξω" όσο υπάρχει και μέσα.

Ευχαριστώ για τα χρόνια πολλά, γιορτάσαμε και φέτος τα Ελευσίνια . . :-)