Τρίτη, Οκτωβρίου 27, 2009

Πιασε ενα βαρυ γλυκο


Η Ελλάδα έχει τα περισσότερα καφενεία στην Ευρώπη. Οχι καφέ, καφενεία. Αλλο πράγμα. Το καφενείο είναι, χώρος ελευθερίας. Ανοιχτής έκφρασης. Κάτι παραπάνω ακόμα: Εκφρασης χωρίς προηγούμενη σκέψη. Αέρα πατέρα. Εξ ου και η πατριωτική κραυγή «αέρα» στο έπος της Αλβανίας.

Στο ελληνικό καφενείο, σε αντίθεση με τα γαλλικά και γερμανικά καφέ όπου η έκφραση πρέπει μάλλον να είναι τεκμηριωμένη, να έχει προηγουμένως βαφτιστεί στη βάσανο της σκέψης -όποιας σκέψης, ο καθείς με τις δυνάμεις του- στο ελληνικό καφενείο λοιπόν, η ελευθερία είναι απόλυτη: Ο καθένας μπορεί να πει ό,τι του κατέβει στο κεφάλι αβασάνιστα, με τη βεβαιότητα ότι όχι μόνο δεν θα χλευαστεί για την παπάρα που θα αμολήσει, αλλά, αντιθέτως, όλο και κάποιον αντιρρησία ή εξυπνάκια θα βρει για υποστηρικτή.

Αυτή η ελευθεριότητα, η κατ' άλλους απόλυτη δημοκρατία, που είναι μεταδοτική, δηλαδή συμμετέχει όποιος θέλει απ' όσους είναι μέσα στο καφενείο, δεν περιορίζεται στους χώρους των ελληνικών αυτών καταστημάτων. Επεκτείνεται στην ευρύτερη κοινωνική ζωή και, κυρίως, στην πολιτική.

Διαβάζοντας κανείς τις προγραμματικές δηλώσεις οποιασδήποτε κυβέρνησης διαπιστώνει ότι έχει να κάνει με έκθεση ιδεών μαθητή γυμνασίου και στην καλύτερη περίπτωση λυκείου. Εκθεση προθέσεων, οι οποίες δεν στηρίζονται σε τίποτε χειροπιαστό παρά μόνο στα ευχολόγια ή στα αερολόγια των κυβερνητών.

Χειροπιαστό παράδειγμα των τελευταίων ημερών είναι η πολύπαθη αξιοκρατία, η οποία καταποντίστηκε, πριν ακόμα προλάβει να πλεύσει, στο καραγκιοζοπαιχτήριο της επιλογής γενικών γραμματέων υπουργείων και διοικητών των εκατοντάδων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.

Πλημμύρισε το Διαδίκτυο από 34.840 αιτήσεις για τις 14 θέσεις γενικών γραμματέων στα υπουργεία, οι οποίες υποτίθεται ότι αξιολογούνται αξιοκρατικά για να επιλεγούν οι αξιότεροι. Με ποια πολύ συγκεκριμένα κριτήρια; Αγνωστο. Ποιες ειδικές προϋποθέσεις έπρεπε να πληρούν οι υποψήφιοι; Αγνωστο. Πώς διασφαλίζεται το αδιάβλητο της αξιολόγησης; Αγνωστο.

Μιλάμε εδώ για μια επιπόλαια άρπα-κόλλα, για έναν προπαγανδιστικό εξευτελισμό της έννοιας της αξιοκρατίας, που πρέπει να τηρεί τουλάχιστον τον κανόνα της ίσης μεταχείρισης. Τρίχες. Οι εξαιρέσεις, οι αξιολογήσεις και ο τρόπος επιλογής όχι απλώς δεν διασφαλίζουν καμιά αξιοκρατία, αλλά, αντίθετα, είναι μέθοδος ταλιμπανική και αυταρχική, που θυμίζει περισσότερο μεθόδους εθνικοσοσιαλιστικής προπαγάνδας παρά δημοκρατικής διαδικασίας.

Κερασάκι στην τούρτα ήρθε η τοποθέτηση ως γενικού γραμματέα στο υπουργείο Δικαιοσύνης του συνεργαζόμενου με τη σύζυγο του υπουργού (!) υποψήφιου, ο οποίος επιλέχτηκε, κατά τον υπουργό, «αξιοκρατικά, ανάμεσα από περίπου 700 άλλους υποψήφιους»!

Εντάξει. Το ξέραμε από την αρχή ότι όλη η ιστορία είναι μια ακόμα πασοκική καλοστημένη παράσταση, αλλά στ' αλήθεια τι τη θέλει η κυβέρνηση του ήδη εκτεθειμένου Γ. Παπανδρέου; Για πόσους ηλίθιους ψάχνει μέσα στον λαό, ο οποίος έχει ζήσει στην πλάτη του τα παραμύθια και των δύο κομμάτων εξουσίας;

Για ποια αξιοκρατία μιλάει η κυβέρνηση, που δεν βρήκε ούτε έναν άξιο για υπουργό Εξωτερικών ανάμεσα σε 9.500.000 ενήλικες Ελληνες; Για ποια αξιοκρατία σε μια κυβέρνηση που τα νευραλγικά πόστα στα πέντε κρίσιμα υπουργεία ανέλαβαν στενοί οικογενειακοί φίλοι του πρωθυπουργού;

Για ποια αξιοκρατία μιλάει το κόμμα, που με τη μειοψηφία των παρόντων εξέλεξε για γραμματέα την επιλογή του προέδρου, έναν βουλευτή με κυριότερο προσόν ότι έχει στενές σχέσεις με την οικογένεια Παπανδρέου; Και έπεται συνέχεια.

Δεδομένου ότι είναι δικαίωμα της κυβέρνησης και του κόμματος να επιλέγουν τους γραμματείς, που είναι από τη φύση τους πολιτικά πρόσωπα, οι υποκρισίες και οι εξαγγελίες και οι μέθοδοι καφενείου περίττευαν.

Αλλά, δεν περιττεύουν ποτέ στα καφενεία.

Ελευθεροτυπια 26/10/2009

22 σχόλια:

vras είπε...

Μετά τα ωσαννά (απ' τις χορωδίες των δημοσκόπων στα καφωδεία) για την έλευση των σωτήρων πάνω στα πράσιν' άλογα, οι άριστοι αρεστοί γραμματείς και οι διαφανείς αόρατοι φαρισαίοι που θα ακολουθήσουν σηματοδοτούν ξανά το δρόμο προς τον κρανίου τόπο για την σταύρωση των ελπίδων μας. Στην πολιτική κηδεία άραγε να υπάρχει προσμονή ανάστασης;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δε θα συμφωνήσω. Αρχικά ας πούμε ότι οι μισές και πλέον αιτήσεις ήταν μακριά από αυτό που ονομάζουμε προσόντα. Έτσι, επιλέγονται 10 άτομα και σε αυτούς επεμβαίνει ουσιαστικά ο κάθε Υπουργός. Πέραν τούτου όμως ας σημειώσουμε ότι για πρώτη φορά ο λαός έμαθε για τις θέσεις των γραμματέων και των ειδικών συνεργατών (και γιατι να μη γίνει μία "επετηρίδα με τέτοια ονόματα;) Για πρώτη φορά δημοσιοποιήθηκε μια μακριά από τον κομματικό μηχανισμό διαδικασία επιλογής που απλώθηκε σε περισσότερο κόσμο. Εκτός κι αν ενοχλεί αυτό (το είδαμε και στο σημερινό πρωτοσέλιδο της "Αυριανής").

Ανώνυμος είπε...

Ρε σεις, τι μαυρη απελπισια ειναι αυτη που σας δερνει!Αντι να καταριεστε το σκοταδι,αναψτε ενα φως,που λεει κι ο Σαιξπηρ στο βασιλια Ληρ!Παντως αμα βαρεθειτε I WAIT YOU οσονουπω!!Κερναμε και πικρο καφε σε χοντρο φλυτζανι..(ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΘΑΦΤΗ)

Zaphod είπε...

Διαφωνώ περι καφενείου καθότι φανατικός θαμώνας!

Στα ρέστα δεν μπορώ να διαφωνήσω. Ειναι σαφές πως έχουμε κυβέρνηση ΓΑΠ και οχι ΠΑΣΟΚ, αυτο μπορει να μην ειναι αναγκαστικα ασχημο είναι ομως παρωδία δημοκρατικότητας και αξιοκρατίας.

Πάνος Παπαδόπουλος είπε...

Εγώ ξέρω ότι με τούτα και με τ' άλλα κομματικοποιούμε και ντροπιάζουμε τελικά τα καφενεία τα οποία ήταν -και είναι- κατ' εξοχήν πολιτικοί χώροι. Πες τα ρε Γιώργο...

DPurpler είπε...

Να περιμένουμε να δούμε και τους υπόλοιπους;
Προτρέχουμε νομίζω με έναν στους (πόσους;) 40.

Thomas είπε...

Πάνω στο μπερντέ (καραγκιοζοπαιχτήριο) της παράστασης « Ο Καραγκιόζης υποψήφιος και οι αξιοκρατικές δεσμεύσεις του πασά », κάλλιο να περιττεύουν οι διάλογοι στο καφενέ της καλύβας παρά να περισσεύουν οι μονόλογοι στη καφεταιρία του σαραγιού.

Ανώνυμος είπε...

Αρτζι,μπουρτζι κι ο λουλας,αδελφια μου!! (..ΤΟΥ ΜΠΟΓΙΑΤΖΗ Ο ΚΟΠΑΝΟΣ)

Ανώνυμος είπε...

ΟΧΙ στα μαστουρωμενα πρεζονια με τις κουκουλες που πυροβολουν πισωπλατα!ΟΧΙ και στους προστατες τους που το παιζουν συνιστωσες του σκοτους και του μηδενισμου! (ΠΟΛΕΜΑΡΧΟΣ)

Ανώνυμος είπε...

ΠΑΜΕ ΚΑΦΕΝΕ,ΚΙΝΕΖΟ ΜΟΥ;

o kairos είπε...

ΔΕΙΜΟ ΜΟΥ,εισαι οπως παντα πολυ καλοπροαιρετος γιατι εισαι καλος ανθρωπος.Και σαν τετοιος δεν μπορεις να υποψιαστεις οτι αναμεσα στις αιτησεις αυτου του καραγκιοζοπαιχτηριου ειναι και οι προσυνεννοημενες που κατεθεσαν αυτοι που επροκειτο να διοριστουν.Προσεξε:να διοριστουν,οχι να επιλεγουν.

ζαφοντ,τι καφενοβιος εισαι αμα δεν ακους ο,τι μαλακια περναει απο το νου του ανθρωπου απο ολους τους "ξερω γω τι σου λεω" της επικρατειας...

DPurpler,το παιχνιδι ειναι στημενο.Δεν χρειαζεται να περιμενουμε για να το δουμε.Λιγη απλη λογικη φτανει.

Thomas,ο καφενες ειναι ο καθρεφτης του κοινοβουλιου.

Ανωνυμε,επι Σημιτη δεν σε πειραζαν οι Κινεζοι..

Thomas είπε...

Στο άκρως κατατοπιστικό...δελτίο καιρού « ο καφενές είναι ο καθρέφτης του κοινοβουλίου »,
απλώς να συμπληρώσω...
( για να μην παραβλέψουμε και την σκόνη από τις αφρικανικές δημοκρατίες που συχνά καλύπει τη χώρα)
«...μόνο που θα πρέπει που και που να ξεσκονίζεται ο καθρέφτης» για να μην παραμορφώνει
όψεις του καφενέ σε απόψεις του κοινοβουλίου, π.χ :
τους «αντιπροσωπευτικούς τύπους» σε «αντιπροσώπους Τύπου»,
το «τοπικό» σε «τυπικό»,
το «ακούω βερεσέ» σε «χρεώνω βερεσέ»,
τη «κοντσίνα» σε «κομπίνα»,
το «βουλευτικό καφενέ» σε «βολευτικό ρεφενέ» και
...το «υποθέτω των πελατών» σε «υπόθετο των πολιτών».


Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου....

Ανώνυμος είπε...

ΠΡΟΣΔΕΘΕΙΤΕ..ΠΡΟΣΔΕΘΕΙΤΕ ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΤΑΡΑΞΕΙΣ!!ΟΚΑΙΡΟΣ ΕΧΕΙ ΑΓΡΙΕΨΕΙ ΚΑΘΩΣ ΠΕΤΑΜΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΝΤΩΝΑ!Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΤΩΝ ΚΙΝΕΖΙΚΩΝ ΑΕΡΟΓΡΑΜΩΝ "YELLOW FEVER" ΠΙΝΕΙ ΤΟΝ ΚΑΦΕ ΤΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙ..ΜΟΝΟ ΚΟΦΤΕ ΤΗ ΓΚΡΙΝΙΑ ΓΙΑΤΙ ΤΡΟΦΟΔΟΤΕΙΤΕ ΤΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΙΚΟ ΜΕ ΓΚΡΙΝΙΟΝΙΑ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΜΕ ΜΕ ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΕΣ..ΝΙΣΑΦΙ ΠΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΕΡΟΜΟΥΡΜΟΥΡΑ ΣΑΣ..(ΤΡΑΜΟΥΝΤΑΝΑΣ)

Ανώνυμος είπε...

Ε,οχι και βεντετα ρε παλιοκαιρε!Τα υπεραπλουστευεις νομιζω,σημερα, τα πραματα περι της εγχωριας τρομοκρατιας, τοσο εσυ οσο και ο ανηψιος της θειας Φωτουλας. Φιλοι μου οι καιροι εχουν αλλαξει απο την εποχη του Λενιν και το εργαλειο της "πολιτικης σκεψης"που χρησιμοποιεις ανηκει στο μουσειο της ιστοριας,οπως και το "ΑΠΟ ΠΟΥ Ν ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ;".Εδω ειναι Ελλαδα και ουτε βιομηχανικο ρατος ειμαστε,ουτε οπιο καλλιεργουμε ουτε πετρελαια εχουμε στο υπεδαφος!.Που σημαινει οτι το "ανταρτικο πολης",δεν ειναι τιποτα αλλο παρα μια φαρσοοπερατα που παιζουν καποια κωλοπαιδα,βουτηγμενα στην μπιχλα!Τωρα τι εξυπηρετουν ειναι αλλουνου παπα ευαγγελια.Ταχει καταμαρτυρησει κι ο Φραντζεσκινι,οταν βγηκε απο τη φυλακη.Θα τα "ζουμαρει" καποτε καποιος και απο τα ρεταλια της 17 Νοεμβρη που δολοφονησε πισωπλατα και τον μακαριτη Μπακογιαννη..Ο Χρυσοχοιδης λοιπον επειδη ξερει κατι παρα πανω απο μας χτυπαει στα Εξαρχεια ,γιατι ετσι προβλεπει το επιχειρησιακο του σχεδιο κι αυτα που γραφονται τ ακουει βερεσε!Υποθετω λοιπον οτι προς το παρον βρισκομαστε στην πρωτη πραξη του εργου και το σκορ μεν μπορει να ειναι 6-0 υπερ των αρουραιων δολοφονων της Αγιας Παρασκευης αλλα ο αγωνας θα κριθει στη τριτη πραξη που θα χτυπηθουν και τα φαουλ και τα πεναλτυ!. Γι αυτο ας αφησουμε τον Χρυσοχοιδη ησυχο να ξεκαθαρισει τα πραματα να ξεβρωμισει τα Εξαρχεια και να πιασει τα τσογλανια με τα καλασνικωφ.! Περιμενε και θα δεις τι σημαινει "στο τελος ξυριζουν τον γαμπρο"! Να μου το θυμασαι...Εκτος κι αν εφαρμοσουμε εμεις οι πολιτες το μοντελο που προτεινεις. Ας κανουμε λοιπον την αρχη απο το κρατος των Εξαρχειων, να σπασουμε αυτοοργανωνομενοι τον τσαμπουκα των τρομο-πρεζονιων..Θα εχουμε κερδισει την πρωτη μαχη και ο αλγοριθμος σου θα μεινει στην ιστορια.Για τα υπολοιπα βλεπουμε..!(ΤΙΠΟΥΚΕΙΤΟΣ)

vras είπε...

Σχόλιο... επί σχολίου ( Kairos) πάνω σε σχόλιο (Zaphod )

Οι " ξέρω γω τι σου λεω" ψηφοφόροι της επικράτειας,
εκπροσωπούνται από τους ( ξέρω γω να σου πω πόσους) " ξέρω γω τι μου λες " βουλευτές της επικράτειας,
που αντιπολιτεύονται τους ( ξέρω γω να σου πω πόσους) " ξέρω γω τι σου λένε " βουλευτές της επικράτειας,
που με την σειρά τους εκπροσωπούν τους " ξέρω γω τι να του πεις" ψηφοφόρους της επικράτειας...

Φαύλος κύκλος (ξέρω γω τι σου λεω) γύρω απ' τη κάλπη της επικράτειας, για την επικράτηση του νικητή (ξέρω γω τι να του πεις) της επικράτειας.

Τι να πεις;
Ένα ξέρω...ότι τίποτα δεν ξέρω απ' αυτά που ξέρουν.

ΥΓ Το σχόλιο, ταπεινό κέρασμα από Καφέ(Αμάν!), προς ενίσχυση των απανταχού θαμώνων και κυρίως των αλλαχ-ού φανατικών)!

Ανώνυμος είπε...

VRASιδα αστα και βραστα!λογομπαι τολογομπαι τον εχυσες τον καφε!(καφενοβιος)

Ανώνυμος είπε...

Καιρε μου συνεχιζω:Το εργο εχει δραματουργικο χαρακτηρα,οπως διαπιστωνεις απο την ..προκηρυξη που δημοσιευει σημερα η "Ε".Ηδη ειμαστε στο πρελουδιο της δευτερης πραξης και το ενδιαφερον κορυφωνεται!Ω-ΠΑΛΑ,ΟΠΑΛΑ..Οι τσιφλιμαγκες εχουν αρχισει και κοιλοπονανε..Ειπαμε στο τελος ξουριζουν τον γαμπρο..Θα γελασουμε..Ο Χρυσοχοιδης δεν μασαει τσιχλα..(ΓΑ-Ι-ΟΣ ΡΟΥΦΟΣ)

vatraxokoritso είπε...

Μια καλημέρα ήθελα να σου πω Καιρέ μου!

o kairos είπε...

ΑΝΩΝΥΜΕ,το παιχνιδι της τυφλης βιας εχει χασει απο παλια στο επιπεδο της ιδεολογιας,γιατι στρεφεται κατα των παιδιων της ιδιας ταξης με τους θυτες.Ο καθε υπουργος προστασιας απλως μαζευει τη ζαλισμενη γατα.

o kairos είπε...

Βατραχω,βλεπω οτι οσο πας και ομορφαινεις.

Ανώνυμος είπε...

Καιρε μου, το θεμα ειναι ποιος θα σχισει την γατα πριν προλαβει να φαει τα..ψαρια!..Κι εγω την ιδια γνωμη εχω για την Βατραχω και μη το παρεις ανταγωνιστικα..Αν βεβαια η Βατραχω...( Ο ΤΥΦΛΟΣ ΓΥΡΙΝΟΣ)

Ανώνυμος είπε...

POYTSA BLE!!